Čo je to UX dizajn a prečo pomôže vyhovieť každému zákazníkovi?

Autor:
01. 01. 2018 o 16:38
Precízne stylusy značky Adonit - eshop.pda.sk

Skratka UX alebo user experience znamená užívateľský zážitok a jeho cieľom je spraviť akýkoľvek produkt čo najlepšie použiteľným. Zakladateľ Donald Norman popísal optimalizáciu web stránok na UX dizajn jednoduchým príkladom na otváraní dverí.

Spomeňte si na ceduľku tlačiť a ťahať na každých dverách v obchode či kaviarni. Ide o formu interakcie a v ideálnom prípade by tieto ceduľky neboli potrebné, pretože človek by vždy vedel ako sa dvere otvárajú.

O to sa snaží UX. Snaží sa čo najjednoduchšie ukázať spôsob interakcie a takéto princípy presunúť do virtuálneho sveta. Ide o zjednodušenie pohybu na internete, ktoré je vizuálne atraktívne a pomáha užívateľom rozoznať a odhaliť spôsob, ako sa pohybovať po stránke. Web stránka by preto mala byť čo najintuitívnejšia a rovnako funguje aj UX na mobile.

Dobrou správou je, že sa UX rozširuje a stáva čoraz populárnejší aj na Slovensku.

V súčasnosti sa spája hlavne s dizajnom webu a pocitmi človeka počas interakcie s web stránkou alebo aplikáciou či softvérom. Každý človek je iný a inak sa aj správa, preto je úlohou UX dizajnéra snažiť sa rozpoznať zákazníkov a premýšľať ako oni. To mu pomôže vytvoriť cestu stránkou tak, aby z nej mal človek pozitívny pocit a ideálne aj nakúpil.

Zákazníci sa tak po dobrej skúsenosti vrátia znova radšej k vám, ako ku konkurencii.

Prečo sa oplatí využívať UX?

Samotný pekný dizajn nemusí stačiť, pretože z toho reálne nemá človek žiadne využitie. Pri UX dizajne ostáva pekný dizajn, ktorý zároveň ponúka aj použiteľnosť a možnosť jednoduchej interakcie.

Súčasne je internet preplnený obsahom a množstvom webových stránok a na rozhodnutie ostať na webe alebo odísť niekedy stačia len sekundy. Aby zákazník hneď neodišiel, je potrebné umožniť mu orientovať sa na stránke jednoducho a odstrániť zbytočné bariéry. Pre návštevnosť stránky je menej niekedy viac.

UX dizajn je veľmi populárny aj pri e-shopoch a pre úspech by to mala byť samotná kostra webu, ktorú grafik obalí a programátor už len oživí.

Cieľ je zanechať všetko priehľadné a ukázať len to, čo užívatelia potrebujú vidieť a dať im možnosť manipulovať s tými údajmi, ktoré práve potrebujú.

Vždy by sa však mal dizajn riadiť individuálnymi potrebami a mal by byť tvorený pre konkrétnu cieľovú skupinu.

Myslite aj na potreby znevýhodnených návštevníkov

Internet používajú aj seniori, farboslepí, dyslektici a dokonca aj nevidiaci, na ktorých však myslí málokto. Prispôsobiť web aj pre nich môže byť maličkosť, ktorá však môže spraviť veľký rozdiel. Takto je možné odlíšiť sa od konkurencie a vytvoriť si dlhodobý vzťah so zákazníkom.

Ak už nechcete mať z webu pocit bezradnosti, že neviete nájsť menu či dostať sa rýchlo tam, kde chcete, všetky tieto problémy rieši UX dizajn. A čím lepší ho máte, tým spokojnejší budú aj vaši potenciálni zákazníci.

Investičné zlato - zlatestriebro.sk
Čo je to UX dizajn a prečo pomôže vyhovieť každému zákazníkovi?