Veľká recenzia operačného systému Cyanogenmod

09. 05. 2015 o 20:56
Mlsajte zdravo - susenemaso.sk

Každý, kto sa trocha orientuje v mobilných technológiách, už určite počul slovo Cyanogenmod. Jedná sa o alternatívny operačný systém založený na Androide, ktorý je doplnený o niekoľko zaujímavých funkcií. Hneď od svojej prvej vezie, ktorá vznikla v septembri 2009,  si táto alternatívna Rom získala veľa priaznivcov. Na jej vývoji pracuje Cyanogenmod tím a podporovaných je okolo 200 zariadení.

Okolo Cyanogenmodu bolo v poslednej dobe veľmi rušno. Či už sa jednalo o vyhlásenia spoluzakladateľa Kirta Mcmastera, že sa pokúsi vytvoriť Android bez Googlu, investícií Microsoftu vo výške 70 miliónov dolárov, alebo vydaní komerčného operačného systému, ktorý budú implementovať jednotliví výrobcovia smartfónov. Tento komerčný systém môžeme vidieť napríklad v telefóne Oneplus One, ten len prednedávnom dostal aktualizáciu na najnovší Android Lollipop.

16k6kg4

Dnes sa pozrieme na Cyanogenmod 12.1, ktorý je založený na najnovšom OS Android. Ten nesie označenie 5.1.1. Treba ale poznamenať, že sa jedná ešte o Nightly verziu a môže obsahovať chyby. Pre užívateľov, ktorí si potrpia na stabilitu, odporúčam počkať na verziu s označením Snapshot. Tá by mala byť stabilnejšia a takmer bez chýb.

Ešte pred začatím inštalácie je potrebné mať odomknuté práva root a nainštalované podporované Recovery. Postup ako na to sa pri rôznych smartfónoch líši. Návody na nahratie Recovery do zariadenia môžete nájsť na fórach. Ja osobne používam fórum XDA-developers. Následná inštalácia je jednoduchá. Stačí stiahnuť inštalačný balíček zo stránok Cyanogenmod a ten nainštalovať do telefónu pomocou podporovanej Recovery. Nakoniec je ešte potrebné doinštalovať aj aplikácie od Googlu, takzvané GAPPS.

Treba ale poznamenať, že získaním práva root užívateľ vo väčšine prípadoch stráca záruku, preto je potrebné zvážiť tento krok. Najviac sa inštalácia tohto OS oplatí na zariadenia, ktoré už nie sú ďalej podporované výrobcom, alebo ak sa už na daný smarfón nevzťahuje záruka.

Spustenie a Domovská obrazovka

Prvým spustením smartfónu nás prevedie rýchla ponuka nastavení. V tej si zvolíme jazyk, pripojenie k internetu, prihlásime sa do konta Google a Cyanogenmod.

Po dokončení nastavení sa nám naskytne pohľad na domovskú obrazovku Trebuchet. Tá nahradila Google Now Launcher. Dá sa povedať, že sa jedná o spúšťač, ktorý sa podobá tomu natívnemu z čistého Androidu 5.1, no je obohatený o niekoľko šikovných funkcií.

Nájdeme tu domovskú obrazovku, na ktorú si môžeme pridať rôzne aplikácie alebo widgety. Na spodnej časti sa nachádza tlačidlo menu aplikácií. Vyvolávanie tejto ponuky je sprevádzané kruhovým efektom, ktorý bol prvý krát predstavený práve v Androide Lollipop.

Po stlačení softwarového tlačidla ,,ponuka” sa nám naskytne pohľad na menu, kde si môžeme pridávať alebo odoberať widgety a nastaviť počet stránok domovskej obrazovky. Taktiež sa tu nachádza tlačidlo s rýchlym prístupom k systémovým nastaveniam. Po potiahnutí prstom zdola nahor sa nám vysunie ponuka s nastaveniami Trebuchetu. V nej si môžeme zvoliť efekt posunu, zobrazenie menovky ikon, posun tapety, veľkosť mriežky a ďalšie možnosti prispôsobenia pracovného prostredia.

V tejto ponuke chválim pridanie položky Chránené aplikácie. Po jej spustení si nastavite uzamykací vzor a následne môžete skryť potrebné aplikácie pred zrakom ostatných užívateľov. Taktiež je možné zamknúť aj celé priečinky, ktoré sú pridané na plochu.

V najnovšom Androide Lollipop bola predstavená aj nová stavová lišta. Po jej stiahnutí sa nám zobrazia notifikácie. Ak na danej notifikácii podržíte prst, môžete zistit, ktorá aplikácia ju vyvolala. Následne sa dajú notifikácie tohto typu zablokovať.

Pri potiahnutí prstom dolu aj druhykrát sa nám zobrazí panel rýchlych nastavení. Tam sa nachádza posuvník jasu a niekoľko dlaždíc s prepínačmi, ktoré si môžete nastaviť podľa vlastného výberu. Nájdeme tu napríklad prepínač Wi-fi, Bluetooth, GPS, trvanie podsvietenia obrazovky a iné. Po stlačení niektorých prepínačov sa nám zobrazí hneď ponuka, kde si môžeme navoliť aj akú hodnotu potrebujeme. Napríklad pri prepínači GPS nám po stlačení vyskočí ponuka, či chceme GPS zakázať alebo iba prepnúť jeho režim.

Zmenou prešla aj ponuka nastavenia hlasitosti. Po stlačení tlačidla na zmenu hlasitosti sa nám zobrazí posuvník. Vedľa neho je tlačidlo nastavenia, ktoré rozbalí hlasitosť budíka a médií. Táto šikovná funkcia zjednodušila nastavovanie hlasitosti a nieje už potrebné ísť do systémových nastavení. Taktiež je možné vybrať, ktoré vyrušenia majú byť aktívne. Tu je k dispozícií tichý režim, prioritné alebo všetky vyrušenia.

Systémové nastavenia a uzamykacia obrazovka

Veľkou zmenou oproti čistému Androidu prešla aj ponuka nastavení. Tá ponúka väčšiu mieru personalizácie ako čistý Android od Googlu.

Vpravo hore sa nachádza tlačidlo na rýchle vyhľadávanie v nastaveniach. Tie boli rozdelené na niekoľko kategórií. Pôvodné usporiadanie mi prišlo trocha priehľadnejšie, no Cyanogenmod zabudoval spústu funkcií a vylepšení, pre ktoré bolo potrebné aj prispôsobenie ponúk nastavení.

Ako prvá je ponuka Bezdrôtové pripojenie a siete. Nájdeme tu prepínače siete wi-fi, bluetooth, nastavenia mobilných sietí, prehľad využitia dát a ďalšie. Dá sa povedať, že táto ponuka prešla len malými zmenami a je podobná tej z originálneho Androidu.

Hneď pod ňou je ponuka ,,zariadenie”. Sú tu nastavenia zvuku, displeja a svetiel, tém, správcu oznámení, obrazovky zamknutia, tlačidiel, batérie, zabezpečenia, a používateľských profilov. Nebudem ich tu rozpisovať všetky. Spomeniem len pridané funkcie od Cyanogenmódu. Medzi ne patrí napríklad možnosť prispôsobiť blikanie notifikačnej diódy pre aplikácie, zapnutie a vypnutie Heads Up notifikácií, zmenenie odkazov zamknutej obrazovky a prispôsobenie hardwarových tlačidiel.

Jednou z pokročilých funkcií je LiveDisplay, tá umožňuje optimalizovať vašu obrazovku na základe dennej doby a podmienok okolia na zlepšenie čitateľnosti a zníženie únavy očí. Po jej otvorení môžeme nastavovať teplotu farieb displeja v kelvinoch, či už pre dennú, alebo nočnú dobu. Taktiež sa tu dajú kalibrovať farby zariadenia.

Ďalšia šikovná funkcia je Ambiente zobrazenie, ktorá bola prebratá zo smartfónov značky Motorola. Ak máte neprečítanú notifikáciu a displej  je vypnutý, tak sa pri pohybe zariadenia zobrazí biela notifikácia na čiernom podklade.

Najviac obľúbenou možnosťou Cynogenmodu je nastavenie témy prostredia. Tie sa nachádzajú v Obchode Play. Pomocou tohto nástroja si môžete zmeniť výzor svojho zariadenia na nepoznanie. Dá sa tu meniť takmer všetko – od štýlu zobrazenia domovej obrazovky, ponuky oznámení, obrazovky na hovory alebo aplikácií – cez písma, ikony, zvonenia, tapety – až po animácie spustenia. Ak Vás výzor vášho smartfónu unudí, tak si jednoducho stiahnete iný.

Ďalšia podkategória ma názov Osobné. Nájdeme tu nastavenie domovskej stránky, systémových profilov, stavového riadku, ponuky oznámení, aplikácií, účtov, súkromia a polohy. Medzi novinky oproti čistému Androidu patria nastavenia stavového riadku a ponuky oznámení.

V stavovom riadku si môžete navoliť, kde sa majú zobrazovať hodiny, výzor ukazovateľa stavu batérie, ovládanie jasu pomocou posúvania prstu po notifikačnej lište alebo zobrazenie počítadiel notifikácií.

Prepracované sú aj rýchle prepínače. Tie sú oproti čistému Androidu oveľa viac prispôsobiteľné. Nájdeme tu možnosť rýchleho vysunutia prepínačov pri stiahnutí lišty z pravého alebo ľavého kraja displeja a zobrazenie počasia. Najviac ma ale potešila možnosť vybrať si, aké prepínače sa tu majú nachádzať a dokonca aj ich usporiadanie. Taktiež sa dá zvoliť, či majú byť prvé dve dlaždice zväčšené, alebo či sa má zobraziť posuvník jasu.

V ponuke ,,súkromie” je možné nastaviť, ktoré aplikácie majú prístup k vašim osobným údajom. Nachádza sa tú aj čierna listina, kde sa dajú blokovať čísla a správy od rôznych kontaktov.

Poslednou kategóriou nastavení je ,,systém”. Nachádzajú sa tu položky dátum a čas, uľahčenie prístupu, úložisko, jazyk a vstup, zálohovanie a obnova, tlač, nastavenie výkonu a informácie o telefóne. Novinkou je tu nastavenie výkonu, kde si môžeme nastaviť automatické zvolenie vhodného profilu výkonu pre rôzne aplikácie alebo plánovač I/O. Tieto nastavenia ale odporúčam meniť len technicky zdatným užívateľom, ktorí tieto pojmy poznajú a vedia, o čo sa jedná.

Opísal som tu iba najpoužívanejšie zmeny oproti čistému Androidu. V ponuke sa ich nachádza viac a s vydaním nových verzií budú postupne pridávané aj ďalšie vylepšenia.

S príchodom nového Androidu bola zmenená aj obrazovka uzamknutia, ktorá sa stala akýmsi notifikačným centrom. Prichádzajúce oznámenia sa zobrazujú priamo na nej a po dvojitom kliknutí na danú notifikáciu sa automaticky otvorí.

Spočiatku boli obavy o zachovanie súkromia, no tie boli vyriešené možnosťou ,,skryť notifikácie”, či dokonca nastavením, ktoré aplikácie sa majú na uzamykacej obrazovke zobrazovať. Odomknutie obrazovky dosiahneme posunutím prsta zdola nahor. V oboch spodných rohoch sa nachádzajú aj skratky na aplikácie, ako predvolené tu sú aplikácie vytáčanie a fotoaparát.

Aplikácie

Cyanogenmod sa stal obľúbený aj vďaka aplikáciám, ktoré pridáva do svojho OS. Medzi ne patria Kalkulačka, Fotoaparát, Správca súborov, Záznam zvuku, E-mail, Kalendár, Hudba, Prehliadač a SMS a MMS.

Rozpíšem výzor a fungovanie aspoň niektorých, pre mňa najpodarenejších, ktoré využívam denne:

Fotoaparát

Ako prvú Vám predstavím aplikáciu na zhotovovanie fotografií. Hneď po spustení sa zobrazí veľmi jednoduchá obrazovka, kde sa nachádza iba tlačidlo na fotenie a spustenie ďalších nastavení. Pri potiahnutí zľava doprava nám vyskočia ďalšie možnosti, kde si môžeme zvoliť, či chceme fotografovať alebo nahrávať videá.

Celé prostredie mi pripomína aplikáciu Fotoaparát Google. Oproti nej, má ale menej možnosti fotenia. Medzi výhody patrí schopnosť zapnutia maximálneho jasu a fotenie tlačidlom napájania. Dúfam, že do vydania Snapshot verzie sa vývojári s touto aplikáciou ešte pohrajú a pridajú ďalšie nastavenia. Chýba mi napríklad možnosť zvoliť ukladanie fotiek na kartu  SD a vytváranie panoramatických snímok.

Správca súborov

Na správu súborov nám slúži aplikácia s rovnomenným názvom. Tá sa nesie v Materiál dizajne a ponúka aj niekoľko šikovných funkcií. Aplikácia sa skladá z hlavnej obrazovky a výsuvného panelu. Ten obsahuje možnosť zvoliť si medzi pamäťovou kartou alebo vnútorným úložiskom. Taktiež sa tu dá pozrieť história prehľadávania a pridať priečinky k rýchlemu prístupu. Medzi ďalšie vymoženosti aplikácie patrí vyhľadávanie súborov pomocou názvu a možnosť zapnúť práva root. Aplikácia je podľa mňa prehľadná, rýchla a patrí medzi to najlepšie vo svojej triede.

Hudba

Cyanogenmod tím myslel aj na prehrávanie hudby, na ktorú vytvoril aplikáciu Hudba. Pesničky sa v nej triedia podľa štyroch základných kategórii. Sú to interpreti, skladby, albumy a zoznamy skladieb. Aplikácia Hudba ma až tak nezaujala, keďže obsahuje málo nastavení  a funkciami nejako neohromí.

Výhodou tohto prehrávača je ale krásny dizajn. Všetko je intuitívne a prehľadné. Ak máte otvorenú obrazovku prehrávania, tak jednoduchým potiahnutím prsta nahor vysuniete celý zoznam skladieb a ak potiahnete nadol, tak sa dostanete naspäť do hlavnej ponuky. Poteší sa aj meniaca farba stavovej lišty podľa obrázku albumu. Kameňom úrazu je ale ponuka nastavenia, ktorá obsahovala len niekoľko možností personalizácie. Dá sa tam nastaviť  len sťahovanie obalu albumu, zobrazenie textov skladieb alebo prepínanie skladby zatrasením.

Najväčšou výhodou pri počúvaní hudby je implementovanie samostatnej aplikácie AudioFX. Jedná sa o grafický ekvalizér. Ten sa dá nastaviť samostatne pre slúchadlá, reproduktor, USB, bluetooth a bezdrôtové prehrávanie.

SMS a MMS

Ako poslednú si predstavíme SMS aplikáciu. Tá je výzorom veľmi podobná aplikácii Messenger. Najväčšia zmena sa ale nachádza v nastaveniach, ktoré boli kompletné prekopané a Cyanogenmod tam pridal plno noviniek. Spomeniem napríklad možnosť zmeniť vzor vibrácií alebo pridanie čísel na čiernu listinu. Tá zabezpečí, že dané telefónne čísla Vás už nebudú otravovať. Medzi ďalšie výhody patrí aj vyskakovacie okno, kde je možné okamžite reagovať na správu bez potreby otvárania aplikácie.

V posledných verziách Cyanogenmódu bola pridaná funkcia Smart Call. Tú môžete poznať od značky Samsung. Ak pri otvorenej SMS správe priložíte smartfón k uchu, tak automaticky danému kontaktu zavoláte.

Záver

Operačný systém Cyanogenmod sa radí k špičke vo svojej triede. Medzi jeho veľké výhody patrí nepretržitá podpora. Nightly verzie vychádzajú denne a stabilné Snapshoty približne raz za mesiac. Taktiež podporuje široké portfólio zariadení.

U mňa si našiel miesto po kúpe smartfónu Samsung Galaxy S3. Ten obsahoval nadstavbu Touchwiz, ktorá bola po aktualizácií na Android 4.3  príliš pomalá a zasekaná. Využívam tento OS od verzie Cyanogenmod 10 (Android 4.3) a môžem povedať, že za tie roky prešiel dlhú cestu a sprevádzal ma aj ďalšími smartfónmi, ktoré som vlastnil.

Momentálna verzia 12.1 obsahuje fúru vylepšení. Ak obľubujete čistý Materiál dizajn najnovšieho Androidu Lollipop, ktorý získal množstvo ocenení, dobrú rýchlosť, prispôsobiteľnosť a funkčnosť, tak ho jednoznačne odporúčam.

Treba si ale ešte počkať na stabilnejšie Snapshot verzie. Môj Samsung Galaxy S4 počas používania trápili výpadky fotoaparátu a občasné nezapnutie displeja pri prvom pokuse o odomknutie. Inak môžem povedať, že sa Cyanogenmod 12.1 vybral dobrou cestou a odporúčam jeho vyskúšanie každému užívateľovi, ktorý  je trocha technicky zdatný a nebojí sa zaexperimentovať.

Investičné striebro - zlatestriebro.sk
Napísal
Som nadšenec pre najnovšie mobilné technológie. Mojím hlavným záujmom je operačný systém Android a všetko čo s ním súvisí.